Monday, July 10, 2017

Mukim Labi


Mukim Labi merupakan pecahan kawasan pentadbiran bagi negeri Brunei.
Labi adalah mukim di Daerah Belait Brunei, sebuah kawasan pentadbiran yang terdiri daripada beberapa Kampung (Melayu untuk "kampung"). Ia terletak di pusat Daerah Belait ke arah barat daya, bersempadan dengan Mukim Liang di utara, Mukim Bukit Sawat ke timur laut, Mukim Sukang di timur, Sarawak (Malaysia) di selatan dan barat dan Mukim Kuala Balai dan Mukim Seria di sebelah barat laut. Labi terkenal denganLimau Labi. Pada tahun 2006, Labi mempunyai penduduk 2300.
Ketua Kampong sekarang adalah Yang Berhormat Awang Hanapi bin Mohd. Siput beliau juga selaku Ahli-Ahli Majlis Mesyuarat Negara 2017.
Mukim Labi merupakan salah sebuah dari 38 mukim yang terdapat dalam negara Brunei, dan Mukim Labi juga merupakan satu dari lapan mukim yang terletak dalam pentadbiran daerah Belait.
Mukim Labi merangkumi beberapa kampung termasuk:-
Kampong Bukit Puan
Kampong Gatas
Kampong Kenapol
Kampong Malayan
Kampong Mendaram Besar
Kampong Mendaram Kecil
Kampong Pesilin
Kampong Rampayoh
Kampong Ratan
Kampong Sungai Patai
Kampong Tarawan
Kampong Tenajor
Kampong Teraja
Kampong Terunan
Kampong Tapang Lupak

Mukim Labi, yang terletak di Daerah Belait, terkenal di dalam negara untuk produk pertaniannya terutama limau labi, yang telah menjadi tanda buah tempatan. Di samping itu, Jabatan Pertanian Brunei telah menubuhkan pejabat pertanian di Labi untuk membantu dan memantau petani tempatan melalui pemantauan aktiviti pertanian, sayur-sayuran dan pengeluaran buah-buahan serta pengeluaran padi.
Pada tahun 2003, dianggarkan Labi menghasilkan 607 metrik tan sayur-sayuran, hampir 1,700 metrik tan buah-buahan dan 170 metrik tan padi.
Satu-satunya kemudahan penjagaan kesihatan yang terdapat di Labi ialah Klinik Kesihatan Labi yang dibuka pada bulan Oktober 2002. Klinik ini menyediakan penduduk Labi dengan rawatan pesakit luar dan kecemasan, ibu dan anak-anak, perkhidmatan lukisan sampel darah dan layanan pergigian.
Disebabkan lokasi pedalaman, terdapat hanya berapa sekolah rendah di Labi, seperti Sekolah Rendah Labi,Sekolah Chung Hwa, Labi.  
Penduduk setempat perlu berulang alik ke Seria, Lumut atau Kuala Belait untuk melanjutkan pelajaran mereka kemenengah.
Sumber- Wikipedia dan wikiku

0 comments:

Post a Comment